Toteutuneita töitä

WordPress-artikkelit ja niiden järjestys

WordPress-artikkelit blogisivulla

WordPress-artikkelit listataan kategoria- ja arkistosivuilla useimmiten julkaisujärjestyksessä niin, että uusin artikkeli näytetään ensimmäisenä. Tämä on useimpien blogien kohdalla juuri sopiva tapa.

WordPress muodostaa blogin artikkeleita listaavat kategoria- ja arkistosivut ulkoasuteeman sivupohjien perusteella. Näitä ovat esimerkiksi:

  • category.php
  • archive.php
  • home.php (jos etusivuksi on asetettu blogi)

Eli myös näitä sivupohjia koodaamalla voi vaikuttaa artikkeleiden listaukseen.

blogiartikkelit aikajärjestyksessä wordpressissä

Entä jos haluan jonkun tietyn artikkelin nousevan listauksessa ensimmäiseksi?

Monesti suosittujen artikkelien nostaminen listauksen alkupäähän julkaisun iästä riippumatta voi tulla tarpeeseen. Myös yrityksen blogissa toiset artikkelit saattavat tukea myyntiä ja asiantuntijuuden esiintuomista paremmin kuin toiset.

Tällaisia tapauksia varten WordPress-artikkelin muokkaussivulla on valintaruutu, jolla artikkelin saa nostettua blogilistauksen alkuun.

wordpress artikkeli on mahdollista nostaa listauksen ensimmäiseksi

Entä jos haluan hallita artikkeleiden järjestystä kattavammin?

WordPress on siitä(kin) syystä mainio alusta, että sen suosio takaa kattavan lisäosavalikoiman, josta löytyy valmiita palikoita useimpiin perustarpeisiin. Niin myös artikkeleiden järjestelemiseen.

Helpoin tapa artikkeliden järjestelemiseen onkin ottaa käyttöön jokin valmis lisäosa, joka tuo kyseisen ominaisuuden WordPressiin. Hyväksi havaittu lisäosa WordPress-artikkeleiden järjestämiseen on Simple Custom Post Order.

Lisäosan asennuksen jälkeen valitaan, mihin artikkelityyppeihin (esim. artikkelit, tuotteet…) sitä halutaan käyttää. Tämän jälkeen artikkelien listausnäkymässä voi raahata artikkeleita mieleiseensä järjestykseen.

Google Analytics -koodi WordPress-sivulle

Mikä on Analytics-koodi?

Google Analytics -koodi on pieni ohjelmakoodinpätkä, joka auttaa tallentamaan evästeen sivustolla vierailevan käyttäjän selaimeen ja näin mahdollistaa sivuston kävijäseurannan Google Analytics palvelussa.

Samalla koodilla onnistuu myös monien muiden Googlen palveluiden käyttö.

Mistä saan oman Google Analytics-koodin?

Koodi löytyy Google Analytics -palvelusta kohdasta:

Järjestelmänvalvoja > Verkko-omaisuus > Seurantatiedot > Seurantakoodi

Esimerkki Analytics-koodista:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-123456789-1"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-123456789-1');
</script>

Kuinka lisään koodin WordPress-sivuille?

Analytics-koodi tulee asettaa verkkosivuston html-koodin sekaan sen <head> -osioon.

WordPress-alustalla tämä on mahdollista toteuttaa usealla eri tavalla, tässä pari esimerkkiä:

1. Helposti lisäosan avulla

WordPressille on saatavilla useita lisäosia, joiden avulla koodin upottaminen <head> -osoioon käy helposti. Esimerkiksi Header and Footer Script hoitaa homman.

Muitakin vastaavia lisäosia on saatavilla WordPressin lisäosahakemistosta.

2. Teeman functions.php -tiedostoon

WordPress sisältää paljon valmiita funktioita, joiden avulla omaakin koodia voi lisätä suoritettavaksi ohjelman eri vaiheissa. Lähes kaikki WordPress-teemat sisältävät <head> -osion wp_head-ohjelmakoukun, johon on mahdollista kohdista omaa koodia add_action-funktion avulla.

Esimerkki add_action-funktiosta:

function alytics_koodi_head_osioon() {
	?>
		Oma Analytics-koodi tulee tähän.
	<?php
}
add_action('wp_head', 'alytics_koodi_head_osioon');

Yhteisöllisen työhuoneen verkkosivut

Lähtökohta:

Tampereella toimiva yhteisöllinen työtila Työhuone Kulma päivitti verkkoilmettään ja kotisivujaan, ja koska satun työskentelemään kyseisellä työhuoneella, niin kotisivuprojektin toteuttajaa ei tarvinnut etsiä kaukaa 🙂

Sivut ovat ulkoasultaan modernin yksinkertaiset, ja sen ansiosta oleellinen sisältö nousee pääosaan. Työhuoneen sivujen sisällön määrä päätettiin pitää kohtuullisena, ja näin ollen yksisivuinen esittelysivu oli luonnollinen ratkaisu.

Sivut toimivat erittäin hyvin myös mobiililaitteilla.

https://tyohuonekulma.fi

Kotisivut tamperelaiselle työhuoneelle

Eläkesäätiön kotisivut ja logo verkkoon

Lähtökohta:

Uusi sivusto suunniteltiin palvelemaan eläkesäätiön jäsenistöä toimimalla tiedostuskanavana ja tietopankkina.

Sivuston yläosaan nostettiin selkeät linkit eläkkeen hakemiseen liittyville sivuille, joissa käyttäjä pääsee käsiksi esitteisiin ja hakulomakkeisiin.

Logo

Sivustoa varten suunnittelin logon, joka kruunaa sivuston ulkoasun ja samalla luo mielleyhtymän eläkesäätiön ja jäsenistön työnantajan välillä.

Tekniikkaa

Suunnittelin sivuston ulkoasumallin kuvankäsittelyöhjelmalla, ja rakensin sen pohjalta etusivua varten oman WordPress-sivupohjan. Sivusto pyörii hieman tavallista nopeammassa WordPress-käyttöön optimoidussa palvelintilassa, ja kevyt sivusto onkin mukavan nopea käyttää.

kotisivut eläkesäätiölle

Kotisivut kauneudenhoitoalan yritykselle

Lähtökohta:

Salonki Sulotar on uusi Kangasalla sijaitseva kauneus- ja jalkaoitola. Varsinkin uudelle yritykselle kotisivut ovat ensiarvoisen tärkeät. Hakukoneoptimontiin ja näkyvyyteen Googlen muissakin palveluissa kiinnitettiin huomiota.

Kotisivuille tehtiin laaja tuote-esittelyosio, jossa yrittäjän edustamat Exuviance-tuotteet pääsevät oikeuksiinsa. Jokaisella tuotteella on oma tuotesivu.

Sivustolle upotettiin myös alalla yleisesti käytössä oleva Timma-ajanvarausjärjestelmä, jonka avulla asiakas saa helposti varattua hoitoajan suoraan kotisivuilta.

Kotisivut kauneudenhoitoalan yritykselle

Kotisivut ja logo valmentajalle

Lähtökohta:

Pyykkilauta liikunta- ja hyvinvointipalveluiden yrittäjä Roope Kylmäkoski päätti siirtyä henkilökohtaisen valmentajan urallaan täysipäiväiseksi yrittäjäksi, ja samalla palvelut piti tietenkin viedä löydettäväksi myös verkkoon.

https://pyykkilauta.fi

Täsä vaiheessa oli oiva sauma suunnitella myös toiminnan luonnetta ilmentävä logo.

Yritysilme ja logo

Roopella oli alusta saakka selkeä kuva siitä, mitä hän sivustoltaan halusi. Hän on erikoistunut muiden lajien fysiikkavalmennuksen lisäksi erityisesti ratamoottoripyöräilijöiden kausikohtaisiin valmennusohjelmiin, ja logoon ja muuhun ilmeeseen haettiinkin heti kunnon ralli-fiilistä. Roope erottuukin yritysilmeellään perinteisistä personal trainer -yrittäjistä.

Sivustoprojekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä, ja Roope kommentoi ja ohjasi kehityksen suuntaa tavoitteensa mukaisesti.

Kotisivut Personal Trainerille
Kotisivut liikunta- ja hyvinvointipalveluile

Selkeä tarjous

”Mikon kanssa toimiessa homma oli alusta alkaen mutkatonta ja tuli tunne, että homma on luotettavissa käsissä. Työstä sai kattavan ja selkeän tarjouksen ja vaivaa oli nähty hahmottelemalla yrityksen logosta esimerkki jo osana tarjousta.”

Kirkkaasti parempaa

”Mikon tekemät ratkaisut paransivat selkeästi palveluiden kuvauksia, loivat yritykselle haetun verkkoimagon sekä selkiyttivät myös omia ajatuksia yrityksen tarjonnasta.”

Ketterää kehitystä

”Sivujen kehittely tapahtui hyvässä yhteistyössä ideoita pallotellen ja Mikko reagoi palautteeseen hyvin nopeasti vieden kehitystä asiakkaan haluamaan suuntaan.”

Lisäarvoa tekemiseen

”Arvoa syntyi siis enemmän kuin oikeastaan lähdettiin pelkillä www-sivuilla hakemaan. Työ valmistui aikataulussa, budjetti pysyi tarjouksen mukaisena ja lopputulos oli juuri sen mukainen kuin lähdettiin hakemaan.”

-Roope Kylmäkoski, henkilökohtainen valmentaja

Kotisivut ja logosuunnittelu

Lähtökohta:

Suomen Soodapuhallus Oy:n verkkoilme kaipasi uudistusta. Vanha verkkosivusto ei skaalautunut mobiililaitteille, ja hakukonenäkyvyys oli ajan mittaan pikkuhiljaa laskenut.

Tavoitteena oli kotisivujen responsiivisuuden myötä parantaa käyttökokemusta ja saada varsinkin kulutaja-asiakkaat löytämään palveluiden luo.

Logo

Suunnittelin ensin perinteisen SSP-lyhennettää käyttävän B2B-tyyppisen logon. Asiakas toivoi kuitenkin hieman lisää rokkenrollia, joten otin kynän käteen ja annoin palaa.

Uuteen logoon pääätyi SSP-Dude, kaikkien likaisten sankari ja herra, joka on kuin syntynyt soodapuhallussuutin kainalossa 🙂

Tältä herralta homma hoituu!

kotisivut Sivusepältä - Suomen Soodapuhallus

Kotisivujen suunnittelu

”Meidän yrityksen pitää teettää kotisivut, koska sellaiset nyt vaan pitää olla. Meidän ei tarvitse panostaa niihin kovin paljoa, koska ne ovat vain yhteystietojen ilmoittamista varten.”

Edellä oleva lainaus voi joskus pitää paikkansa, mutta lähes aina kotisivujen huolellisella suunnittelulla ja laadukkaalla toteutuksella voidaan saavuttaa lisäarvoa, joka pitkällä tähtäimella maksaa kotisivuihin käytetyn panostuksen moninkertaisena takaisin.

Ei turhia huteja

Kotisivujen suunnittelun yhteydessä selvitetään muun muassa sitä, kenelle ja millaisia tuotteita tai palveluja yritys tarjoaa, millaisia ovat yrityksen läheisimmät kilpailijat ja heidän sivustonsa, millainen mielikuva halutaan herättää, ja miten asiakasta halutaan palvella ja ohjata sivustolla.

Asiakaspalvelu ja selkeys edellä

Esimerkiksi myytävien tuotteiden rittävän tarkkojen tietojen ilmoittaminen kotisivuilla on hyvää palvelua, jota asiakas arvostaa. Lisäksi esimerkiksi tilausprosessia avaava ohjeistus ja takuun esiintuominen madaltaa asiakkaan kynnystä edetä asiassa.